-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8488 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دختري هجده ساله ام. از آغاز تكليف تا كنون نماز و روزه ام را به طور كامل انجام نمي دادم، خصوصاً از يازده سالگي در انجام غسل ترتيبي دچار اشتباه بوده ام. اكنون پريشان حالم و نمي دانم تكليف نمازها و روزه هايم چه مي شود. لطفاً راهنمايي بفرماييد.

خواهر گرامي! از بابت روزه هايي كه گرفته ايد، نگران نباشيد گرچه غسل را اشتباه انجام داده ايد. از جهت روزه تكليفي نداريد. از امام خميني در موردي مشابه استفتا شده بود. مدتي غسل هاي خود را نادرست انجام مي دادم. آيا به واسطة اِبطال غسل، روزه هايم نيز باطل شده و قضا دارند، جواب فرمود: روزه ها قضا ندارند.

پس بخش مهمي از نگراني شما با اين فتوا رفع مي شود، امّا نمازهايتان را بايد قضا كنيد. اين در صورتي است كه مي توانيد مسئله را ياد بگيريد يا از كسي بپرسيد و نپرسيده ايد. البته مي توانيد نمازهاي قضا شده را به تدريج به جا آوريد تا دچار مشكل نشويد. اگر بعد از تكليف احياناً روزه نگرفته ايد، بايد قضاي آن ها را به جا آوريد.





[1] امام خميني، استفتائات،[ ج 1، ص 336، مسئله 101.

] همان، ص 57، مسئلة 121.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.